covervliegtuigwijn

Come fly with me!

Vliegtuigwijn

Een relaxte vakantie begint met een ontspannen reis. Onmogelijk, zeg je? Welnee! Luchtvaartmaatschappijen doen er alles aan om je te doen vergeten dat je vijf uur vertraging had en je knieën in je ribbenkast prikken. Hoe? Door een uitgekiende wijnkaart natuurlijk!

Smaakverlies

Het is geen makkie, het uitkiezen van een wijn voor in de lucht, maar de klant is koning – en de concurrentie hevig. Zo moet de maatschappij groot inkopen, en moet de wijn langere tijd mee kunnen gaan. Ook de bevoorrading is een enorm gedoe; even omdraaien om een tekort aan te vullen is er natuurlijk niet bij. De grootste uitdaging echter is het smaakverlies in de lucht. Hoog in de wolken en daarboven proef je de smaken zoet en zout minder. Dit komt door de geconditioneerde omgeving waarin je je bevindt en de lage druk in de cabine. Hierdoor kan het zuurstofgehalte in je bloed veranderen, en dat heeft waarschijnlijk zijn weerslag op je smaakpapillen.

vliegtuigwijnartikel

Dus?

Wijninkopers van luchtvaartmaatschappijen hebben ontdekt welke wijnen het goed doen in de lucht. Ze vragen hierbij hulp van gerenommeerde wijnkenners; bij Neerlands trots KLM helpen wijnjournalisten Hubrecht Duijker en Ronald de Groot een handje. Samen zoeken ze naar volle, fruitige wijnen met ronde, zachte tannines. Die laatste zijn lastig; ze worden snel als erg bitter ervaren in de lucht.

Eigen wijn eerst

Behalve op smaak, hebben wijninkopers ook andere criteria om hun hoogvliegers te kiezen. Hun afkomst bijvoorbeeld. Air France, het zal je niet verbazen, schenkt uitsluitend Franse wijnen. Zelfs onze eigen KLM schenkt lokale wijnen, op dit moment van producent De Kleine Schorre. Hoe moet dat nu als je luchtvaartmaatschappij niet in een wijn producerend land zetelt? Juist een pré, vindt Oz Clarke, die de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS met de wijninkoop hielp. De druk om lokale wijnen te kopen kan immers ook knellen.

Ook leuk: een wijn kiezen op basis van de bestemming! Master Sommelier Andrea Robinson doet dat graag voor Delta Airlines.

Prijswinnaars

Naast blije passagiers kunnen de luchtvaartmaatschappijen ook hopen op een prijs. Het tijdschrift Business Traveller deelt al ruim dertig jaar prijzen uit voor de beste witte, rode, mousserende en versterkte wijnen in de lucht. Dit jaar was British Airways de grootste winnaar van de Cellars in the Sky Awards. Dat je het weet.

Economy Class

De eerlijkheid gebied te zeggen dat het vooral de Business Class-passagiers zijn voor wie zo zorgvuldig geproefd en geselecteerd wordt. Vlieg je Economy Class, dan zal je het moeten doen met een plastic flesje wit of rood, zelf uit te schenken in een plastic ‘glas’. Oppassen met turbulentie, want voor je het weet zit je onder. En drink niet teveel: in de lucht komt wijn wel drie keer zo hard aan!

Fijne vakantie!

 

Bjorn van Aalst

✓ Brabander in hart en nieren
✓ Begonnen bij restaurant de Nederlanden* in Vreeland
✓ Maître sommelier bij Vermeer in Amsterdam